Cairgo Bike is het resultaat van een buitengewone samenwerking tussen verschillende Brusselse partners uit de private, publieke, associatieve en academische sector. Elke partner draagt bij naargelang zijn expertise.
Een project gecoördineerd door :
Brussel Mobiliteit is de overheidsdienst van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest die instaat voor voorzieningen, infrastructuren en vervoer. De belangrijkste uitdaging is om de economische ontwikkeling – en de toenemende mobiliteitsbehoefte – te verenigen met een betere levenskwaliteit en duurzame ontwikkeling. Brussel Mobiliteit zorgt voor de coördinatie en de communicatie rond Cairgo Bike, gekoppeld aan de campagne Bike for Brussels. De bedoeling is het project en alle bestaande initiatieven in het Brussels Gewest meer bekendheid te geven.
In samenwerking met :
BePark werd opgericht in 2011 en brengt eigenaars die hun parkeerbeheer willen optimaliseren in contact met gebruikers die op zoek zijn naar een parkeerplaats die op straat steeds moeilijker te vinden is! BePark biedt beveiligde stallingsplaatsen voor bakfietsen op de openbare weg en daarbuiten.
Brussel Economie en Werkgelegenheid is de overheidsdienst van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest die instaat voor de ontwikkeling van de economie en duurzame werkgelegenheid in het Brussels Gewest. De dienstverlening is in de eerste plaats gericht op ondernemingen en werknemers. Brussel Economie en Werkgelegenheid kent aankooppremies toe om professionals aan te moedigen om bakfietsen te gebruiken.
Cambio biedt deelauto’s aan en is een katalysator voor verandering naar een beter, duurzaam en rustiger stadsleven. Autodelen zorgt voor meer ruimte en draagt bij tot een leefbaardere omgeving voor iedereen. Deze dienst biedt, naast stappen, fietsen, trein/tram/bus, een alternatief voor je eigen of tweede auto. Door te delen zorgt Cambio voor meer mobiliteit met minder wagens.
Leefmilieu Brussel is de overheidsdienst van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest die instaat voor milieu-aangelegenheden. Tot haar taken behoren het meten van de luchtkwaliteit en het uitstippelen van het beleid op het vlak van duurzame mobiliteit, zoals de lage-emissiezone, de geleidelijke afschaffing van verbrandingsmotoren, bedrijfsvervoerplannen en de vergroening van het wagenpark van de overheid. Leefmilieu Brussel staat ook in voor het meetnetwerk voor de luchtkwaliteit en de inventarissen van de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen, waarover elk jaar verslag wordt uitgebracht aan de Europese Commissie.
Het Brussels parkeeragentschap “parking.brussels” heeft als motto « beter parkeren om beter te bewegen ». Het streeft ernaar de parkeerregels in het hele Brusselse Gewest op elkaar af te stemmen en te vereenvoudigen in samenwerking met de 19 gemeenten, met het oog op een betere mobiliteit. parking.brussels voorziet in beveiligde stallingsplaatsen voor bakfietsen op de openbare weg en daarbuiten.
Sinds 1992 biedt Pro Velo professionele ondersteuning aan particulieren, overheidsinstanties en bedrijven via diensten en oplossingen « op maat ». Pro Velo ondersteunt huidige en potentiële fietsers, geeft fietslessen, draagt een positief imago uit en steunt het fietsbeleid. Op die manier draagt Pro Velo bij tot een betere levenskwaliteit!
Het initiatief is ontstaan uit de wil van een groep vrienden, die ruimtelijke ordening en milieu studeerden, om de actieve mobiliteit in Brussel aan te moedigen. Remorquable stelt fietskarren ter beschikking die geregistreerde leden kunnen ontlenen, gebaseerd op de principes van de deeleconomie.
De coöperatie urbike heeft haar wortels in de sociale economie en is erkend door de Nationale Raad voor de Coöperatie. urbike wil de veranderingen in de stedelijke logistiek versnellen door een modal shift van bestelwagens en lichte vrachtwagens naar de fiets te stimuleren. Om deze shift waar te maken, kiest urbike ervoor om concrete projecten uit te werken en te streven naar oplossingen met een kwantificeerbare impact. urbike kan rekenen op een uitgebreid netwerk van experts, partners en actoren op het terrein met elk een uiteenlopende en complementaire achtergrond.
Het onderzoekscentrum voor mobiliteit, logistiek en automotive technology is gevestigd aan de Vrije Universiteit Brussel (VUB). De onderzoekers van Mobilise bestuderen via het reisgedrag de beweegredenen achter mobiliteitskeuzes bij individuen en verschillende groepen in de samenleving. Het multidisciplinaire team van meer dan 90 specialisten buigt zich over de uitdagingen waarmee de waardeketen van het vervoer wordt geconfronteerd, vanuit een technische, economische, sociale, ecologische en politieke invalshoek. VUB-Mobilise voert een socio-economische studie uit van het Cairgo Bike-project.
Dit project wordt medegefinancierd door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling via het initiatief « Urban Innovative Actions ».